En blomstrende innovasjon

I skyggen av det tradisjonelle blomsterbinderiet vokser det frem noe nytt. Hanataba er blomsterinnovasjonen som snur opp ned på alt vi trodde vi visste om bukettproduksjon - og som gjør det mulig for hvem som helst å lage spiralformede buketter med imponerende volum. Dette grønne gjennombruddet har ikke bare gjort seg bemerket i den landlige idyllen i Hjärup, men har også fått oppmerksomhet på Goodday New York, blitt invitert til Sharktank UK og blomstret fra Sverige til verdensscenen på bare noen få år.
Hanataba er japansk og betyr bukett. Og for blomsterskolelærerne Christian Jonasson og Jenny Strandh-Jonasson symboliserer navnet starten på noe helt nytt. Ved årtusenskiftet dro paret østover på et eventyr som skulle vise seg å bli mye mer enn en pedagogisk utflukt. Jenny ble invitert som gjestelærer til Osaka i Japan for å lære bort vestlige blomsterbindingsteknikker, og Christian ble med som assistent. I den tradisjonelle måten å binde buketter på gjennom den nederlandske spiralen, følger hver stilk den neste uten å krysse hverandre. Men å arrangere blomster i spiralform krever stor dyktighet, og det er også tidkrevende. Og for elevene, som aldri hadde prøvd å binde buketter på denne måten før, var utfordringen enda større. Christian så hvordan elevene strevde med å holde stilkene på riktig sted og justere styrken på grepet uten å miste bukettens stabilitet.

”Det tar litt tid å knekke koden. Og mens jeg satt der og så på studentene, begynte hjernen min å jobbe.”


Det var nettopp denne balansegangen som fikk Christian til å tenke på hva som egentlig utgjør en blomsterbukett, og om det var mulig å forenkle selve bindingen. Han så for seg to skiver med hull i som skulle styre og holde stilkene i ønsket formasjon. Men hvordan kan man fjerne skivene uten at buketten mister formen? Kanskje isskiver som smelter bort, eller næringsskiver som løses opp ved kontakt med vann, ville fungere. Men ingen av ideene var særlig overbevisende. Visjonen var der, men den var ikke krystallklar. Og det skulle ta nesten to hele tiår før den tok form.

En idé slår rot

Så en dag falt brikkene på plass - en sommerdag da solen skinte som den bare gjør på den skånske landsbygda, og naboen, en ingeniør, ble på en måte den uventede brikken i puslespillet som fikk alt på plass. Naboen hadde lyst til å kaste seg ut i noe nytt og utfordrende, så han spurte helt tilfeldig om Christian hadde noe han kunne finne ut av. Christian hadde selvfølgelig den helt riktige gåten for anledningen, og fortalte om ideen han hadde jobbet med i nesten 20 år. Med en snusboks i hånden illustrerte Christian hvordan blomsterstilkene kunne settes inn i holderen, og ved å vri boksens deler mot hverandre ville buketten forme seg selv. Og det var nettopp mens han skisserte funksjonen at det gikk opp for ham. Platene, som han tidligere hadde sett på som en provisorisk støtte, var kjernen i hele designet. De skulle verken smelte eller oppløses, de skulle bli en del av buketten. Med nyvunnet innsikt gikk han inn i verkstedboden der ideen fikk sin første fysiske form - en General Portion-boks med nøye borede hull i både lokk og bunn.

Til tross for Christians anstrengelser for å få ideen sin produsert hjemme, fikk han ingen respons fra svenske produksjonsbedrifter. Av ti personer som ble kontaktet, var det ingen som svarte. Det var først da han henvendte seg til det globale markedet via markedsplassen Alibaba at det begynte å skje noe. Der tok utvekslingen av designskisser og ideer umiddelbart fart, og snart hadde han sin første virkelige prototyp - nær den ønskede størrelsen, men med en mer kasseformet form.

”Det var alltid en utfordring å tilpasse designet til mangfoldet av blomster. Siden blomstene varierer så enormt i stilktykkelse, måtte hullene tilpasses slik at de enkelt kunne klemme fast stilker av ulik størrelse. Derfor består Hanataba av ti større hull og ni mindre, med en utvidbar silikonskive på undersiden for å gi plass til tynnere stilker og ekstra grønt.”


Etter hvert som prototypen tok form, lette Christian etter lignende produkter, overbevist om at noen måtte ha tenkt på det samme før. Men til sin overraskelse fant han ikke noe lignende. Hanataba er den første i sitt slag - helt unik i måten den vrir og binder buketter på - og spørsmålet om patent dukket opp. Kostnadene var skremmende, særlig med tanke på den usikre etterspørselen. Designpatenter og varemerkebeskyttelse var billigere alternativer, men ga ikke global beskyttelse. Og Christian var godt klar over den doble virkeligheten i innovasjonsverdenen - der suksess ofte følges av imitasjon. Men han lot seg ikke avskrekke. Han visste at en sterk merkevare kunne gi ham det forspranget han trengte når etterfølgerne begynte å dukke opp.

Fra frø til knopp til vellykket blomstring

Hanatabas idé havnet først i en bransje som er kjent for sine røtter snarere enn sine skudd. Blomsterbransjen er svært tradisjonell, og da Hanataba ble vist frem for kolleger og bransjefolk, var reaksjonene lunkne. Hva skal en blomsterhandler med en slik? Og hvis den ikke var ment for blomsterhandlere, ville den da erstatte blomsterhandleren?

Skepsisen var imidlertid ikke nok til å stoppe Hanatabas fremgang, og til tross for et beskjedent standareal på seks kvadratmeter ble Formex-debuten en umiddelbar suksess. Før messen publiserte Christian en produktfilm i en Facebook-gruppe for blomsterhandlere rundt om i Sverige. Og det tok ikke mer enn fem minutter før de fikk det første livstegnet - Karl Fredrik fra Österlen, en populær profil i blomsterverdenen, så umiddelbart potensialet og tilbød seg å bli en av merkets første forhandlere og ambassadører. Takket være spredningen av produktfilmen strømmet snart besøkende til standen, og Hanataba klarte å sikre seg rundt 70 forhandlere. Og derfra har det gått slag i slag, med ekspansjon fra Sverige til våre nordiske naboer, Europa og resten av verden. Og det på bare noen få år. I dag er USA det største markedet, og Hanataba fortsetter å bryte ny mark med partnerskap i Asia. Christian og Jennys reise viser eventyret som ligger i å våge, og i å trosse de første frostnettene til fordel for et sted under solen. Etter suksessen med Hanataba ser paret frem til å fortsette på den innovative veien og er allerede i gang med å utvikle nye ideer. De holder detaljene tett inn til kroppen, men lover å fortsette å innovere og forbedre måten vi både omgås og setter pris på blomster på.

Tips til andre innovatører

  En god idé er ikke alltid en god idé i et forretningsperspektiv. Forretningsverdien ligger ofte i å identifisere problemer som folk ikke visste eksisterte. Det er nettopp dette som er tilfellet med Hanataba.
I skyggen av det tradisjonelle blomsterbinderiet vokser det frem noe nytt. Hanataba er blomsterinnovasjonen som snur opp ned på alt vi trodde vi visste om bukettproduksjon - og som gjør det mulig for hvem som helst å lage spiralformede buketter med imponerende volum. Dette grønne gjennombruddet har ikke bare gjort seg bemerket i den landlige idyllen i Hjärup, men har også fått oppmerksomhet på Goodday New York, blitt invitert til Sharktank UK og blomstret fra Sverige til verdensscenen på bare noen få år.
Hanataba er japansk og betyr bukett. Og for blomsterskolelærerne Christian Jonasson og Jenny Strandh-Jonasson symboliserer navnet starten på noe helt nytt. Ved årtusenskiftet dro paret østover på et eventyr som skulle vise seg å bli mye mer enn en pedagogisk utflukt. Jenny ble invitert som gjestelærer til Osaka i Japan for å lære bort vestlige blomsterbindingsteknikker, og Christian ble med som assistent. I den tradisjonelle måten å binde buketter på gjennom den nederlandske spiralen, følger hver stilk den neste uten å krysse hverandre. Men å arrangere blomster i spiralform krever stor dyktighet, og det er også tidkrevende. Og for elevene, som aldri hadde prøvd å binde buketter på denne måten før, var utfordringen enda større. Christian så hvordan elevene strevde med å holde stilkene på riktig sted og justere styrken på grepet uten å miste bukettens stabilitet.

”Det tar litt tid å knekke koden. Og mens jeg satt der og så på studentene, begynte hjernen min å jobbe.”


Det var nettopp denne balansegangen som fikk Christian til å tenke på hva som egentlig utgjør en blomsterbukett, og om det var mulig å forenkle selve bindingen. Han så for seg to skiver med hull i som skulle styre og holde stilkene i ønsket formasjon. Men hvordan kan man fjerne skivene uten at buketten mister formen? Kanskje isskiver som smelter bort, eller næringsskiver som løses opp ved kontakt med vann, ville fungere. Men ingen av ideene var særlig overbevisende. Visjonen var der, men den var ikke krystallklar. Og det skulle ta nesten to hele tiår før den tok form.

En idé slår rot

Så en dag falt brikkene på plass - en sommerdag da solen skinte som den bare gjør på den skånske landsbygda, og naboen, en ingeniør, ble på en måte den uventede brikken i puslespillet som fikk alt på plass. Naboen hadde lyst til å kaste seg ut i noe nytt og utfordrende, så han spurte helt tilfeldig om Christian hadde noe han kunne finne ut av. Christian hadde selvfølgelig den helt riktige gåten for anledningen, og fortalte om ideen han hadde jobbet med i nesten 20 år. Med en snusboks i hånden illustrerte Christian hvordan blomsterstilkene kunne settes inn i holderen, og ved å vri boksens deler mot hverandre ville buketten forme seg selv. Og det var nettopp mens han skisserte funksjonen at det gikk opp for ham. Platene, som han tidligere hadde sett på som en provisorisk støtte, var kjernen i hele designet. De skulle verken smelte eller oppløses, de skulle bli en del av buketten. Med nyvunnet innsikt gikk han inn i verkstedboden der ideen fikk sin første fysiske form - en General Portion-boks med nøye borede hull i både lokk og bunn.

Til tross for Christians anstrengelser for å få ideen sin produsert hjemme, fikk han ingen respons fra svenske produksjonsbedrifter. Av ti personer som ble kontaktet, var det ingen som svarte. Det var først da han henvendte seg til det globale markedet via markedsplassen Alibaba at det begynte å skje noe. Der tok utvekslingen av designskisser og ideer umiddelbart fart, og snart hadde han sin første virkelige prototyp - nær den ønskede størrelsen, men med en mer kasseformet form.

”Det var alltid en utfordring å tilpasse designet til mangfoldet av blomster. Siden blomstene varierer så enormt i stilktykkelse, måtte hullene tilpasses slik at de enkelt kunne klemme fast stilker av ulik størrelse. Derfor består Hanataba av ti større hull og ni mindre, med en utvidbar silikonskive på undersiden for å gi plass til tynnere stilker og ekstra grønt.”


Etter hvert som prototypen tok form, lette Christian etter lignende produkter, overbevist om at noen måtte ha tenkt på det samme før. Men til sin overraskelse fant han ikke noe lignende. Hanataba er den første i sitt slag - helt unik i måten den vrir og binder buketter på - og spørsmålet om patent dukket opp. Kostnadene var skremmende, særlig med tanke på den usikre etterspørselen. Designpatenter og varemerkebeskyttelse var billigere alternativer, men ga ikke global beskyttelse. Og Christian var godt klar over den doble virkeligheten i innovasjonsverdenen - der suksess ofte følges av imitasjon. Men han lot seg ikke avskrekke. Han visste at en sterk merkevare kunne gi ham det forspranget han trengte når etterfølgerne begynte å dukke opp.

Fra frø til knopp til vellykket blomstring

Hanatabas idé havnet først i en bransje som er kjent for sine røtter snarere enn sine skudd. Blomsterbransjen er svært tradisjonell, og da Hanataba ble vist frem for kolleger og bransjefolk, var reaksjonene lunkne. Hva skal en blomsterhandler med en slik? Og hvis den ikke var ment for blomsterhandlere, ville den da erstatte blomsterhandleren?

Skepsisen var imidlertid ikke nok til å stoppe Hanatabas fremgang, og til tross for et beskjedent standareal på seks kvadratmeter ble Formex-debuten en umiddelbar suksess. Før messen publiserte Christian en produktfilm i en Facebook-gruppe for blomsterhandlere rundt om i Sverige. Og det tok ikke mer enn fem minutter før de fikk det første livstegnet - Karl Fredrik fra Österlen, en populær profil i blomsterverdenen, så umiddelbart potensialet og tilbød seg å bli en av merkets første forhandlere og ambassadører. Takket være spredningen av produktfilmen strømmet snart besøkende til standen, og Hanataba klarte å sikre seg rundt 70 forhandlere. Og derfra har det gått slag i slag, med ekspansjon fra Sverige til våre nordiske naboer, Europa og resten av verden. Og det på bare noen få år. I dag er USA det største markedet, og Hanataba fortsetter å bryte ny mark med partnerskap i Asia. Christian og Jennys reise viser eventyret som ligger i å våge, og i å trosse de første frostnettene til fordel for et sted under solen. Etter suksessen med Hanataba ser paret frem til å fortsette på den innovative veien og er allerede i gang med å utvikle nye ideer. De holder detaljene tett inn til kroppen, men lover å fortsette å innovere og forbedre måten vi både omgås og setter pris på blomster på.

Tips til andre innovatører

  En god idé er ikke alltid en god idé i et forretningsperspektiv. Forretningsverdien ligger ofte i å identifisere problemer som folk ikke visste eksisterte. Det er nettopp dette som er tilfellet med Hanataba.

Nevnte produkter

Christian Jansson Christian Jansson
Lag profesjonelle buketter hjemme
kr 325
KjøpInfo
Christian Jonasson Christian Jonasson
Fine, luftige blomsteroppsatser i høyden
Fra kr 385
KjøpInfo

Se flere innlegg

Hanna Dahl
Hanna Dahl
Sarah & Sofie Hellström
Sarah & Sofie Hellström
Tage Norén
Tage Norén
Ola Särén
Ola Särén
Jörgen & Majvor Johansson
Jörgen & Majvor Johansson
Klara Alwert Lövberg
Klara Alwert Lövberg
Logg inn
Velg land