Fra hjemmeoppfinnelse til patentert hesteplaster
Innovatør: Sofie Westberg
Innovasjon: Hesteplaster Rheva
Da Sofies hest skadet seg sommeren 2013, fantes det ingen plaster som kunne beskytte såret uten å forstyrre tilhelingen. Løsningen? En hjemmelaget oppfinnelse som viste seg å være så genial at veterinæren umiddelbart så potensialet. I dag er Rheva hesteplaster et patentert produkt som kombinerer sårpleie med insektbeskyttelse – brukt av både hesteeiere og veterinærer over hele landet.
Månedens innovatør Sofie Westberg bor i Östersund og jobber nå som kurator innen barne- og ungdomspsykiatrien. Hennes interesse for hester og innovasjon har preget reisen, og gjennom Rheva har hun kombinert sin lidenskap for dyr med entreprenørskap og produktutvikling.
Ideen til hesteplasteret ble født sommeren 2013 da Sofie Westberg så hesten sin, Fengur, få et sår som var vanskelig å lege. Såret var dypt, men siden det var over et ledd, kunne det ikke sys. Den varme sommeren gjorde at fluer stadig plaget såret, noe som hindret tilhelingen. For å beskytte såret uten å tette det, brukte Sofie biter av en fluehette, som hun festet med elastisk bandasje rundt hestens bein. Dette beskyttet såret, samtidig som det fikk puste.
– Veterinæren sa "Det er smart!" da han så løsningen. Jeg svarte at det ville være lettere å feste det som et plaster i stedet. "Der har du noe," svarte han.
Ideen ble videreutviklet som et UF-prosjekt og ble etter hvert det nettformede, ventilerende beskyttelsen som Rheva hesteplaster er i dag. Sofie deltok i flere entreprenørskapskonkurranser med sitt hesteplaster og nådde helt til SM i ung entreprenørskap, men planla å gå videre med andre prosjekter. Da kontaktet Gekås Ullared henne og inviterte henne til TV-programmet Jakten på storselgeren. Sofie vant, og Gekås Ullared la inn en stor ordre på hennes hesteplaster.
– TV-innspillingen var i september, og Ullared ønsket leveransen i mars, men da var bare en prototype klar. Det ble derfor veldig hektisk å få alt ferdig i tide, forteller Sofie.
Hva gjør Rheva hesteplaster unikt?
– Enkelheten gjør produktet unikt. Mange har spurt "Hvorfor har ikke dette produktet eksistert før?" Det er en enkel og effektiv løsning på et stort problem for mange hest- og dyreeiere, sier Sofie.
Utfordringer og suksesser i prosessen
Å være ung og uten erfaring i å drive egen virksomhet var både en utfordring og en fordel for Sofie. Hun manglet tidligere erfaring i produktutvikling og patentsøknader, men fikk hjelp fra mange hold. Å lansere et nytt produkt på markedet var også utfordrende på grunn av behovet for produksjonsfinansiering. For å dekke kostnadene brukte Sofie overskuddet fra den første bestillingen til å finansiere produksjonsverktøyene.
Produktutviklingen gikk imidlertid overraskende raskt, og på mindre enn seks måneder var det en fungerende løsning. Det ble gjort noen justeringer, som å tilpasse plastens stivhet, men grunnideen var klar. Prototyper ble allerede solgt på messer, selv om de var enkle hjemmelagde versjoner – et tydelig tegn på den store etterspørselen.
Positive reaksjoner fra markedet
– Etterspørselen har vært stor og tilbakemeldingene svært positive. Mange har uttrykt at de har savnet et lignende produkt på markedet. Kundene består av både privatpersoner, staller og veterinærklinikker, hvor mange veterinærer også er distributører.
Fremtidsplaner og innovasjoner
Rheva har som mål å fortsette å være et innovativt selskap og utvikler nå nye produkter innen sårpleie for dyr. Et av prosjektene er å utvikle en gjenbrukbar beskyttelse, noe som mangler på dagens marked. Bærekraft er en sentral del av selskapets visjon.
Produksjon og materialvalg
Svenskprodusert: Alle komponenter av produktet er laget i Sverige.Høy kvalitet: Produktet lages av medisinsk klassifiserte materialer.
Gode arbeidsforhold: En viktig del i hele produksjonskjeden.
Sofies tips til andre innovatører:
Test produktet og lytt til tilbakemeldingene – det kan ta flere forsøk før du treffer blink.
Søk hjelp og støtte fra andre, det er umulig å kunne alt.
Våg å satse! Det kan være litt skummelt, og det finnes ingen garantier, men selv den beste ideen har ingen verdi hvis du ikke tør å satse på den.
Da Sofies hest skadet seg sommeren 2013, fantes det ingen plaster som kunne beskytte såret uten å forstyrre tilhelingen. Løsningen? En hjemmelaget oppfinnelse som viste seg å være så genial at veterinæren umiddelbart så potensialet. I dag er Rheva hesteplaster et patentert produkt som kombinerer sårpleie med insektbeskyttelse – brukt av både hesteeiere og veterinærer over hele landet.
Månedens innovatør Sofie Westberg bor i Östersund og jobber nå som kurator innen barne- og ungdomspsykiatrien. Hennes interesse for hester og innovasjon har preget reisen, og gjennom Rheva har hun kombinert sin lidenskap for dyr med entreprenørskap og produktutvikling.
Ideen til hesteplasteret ble født sommeren 2013 da Sofie Westberg så hesten sin, Fengur, få et sår som var vanskelig å lege. Såret var dypt, men siden det var over et ledd, kunne det ikke sys. Den varme sommeren gjorde at fluer stadig plaget såret, noe som hindret tilhelingen. For å beskytte såret uten å tette det, brukte Sofie biter av en fluehette, som hun festet med elastisk bandasje rundt hestens bein. Dette beskyttet såret, samtidig som det fikk puste.
– Veterinæren sa "Det er smart!" da han så løsningen. Jeg svarte at det ville være lettere å feste det som et plaster i stedet. "Der har du noe," svarte han.
Ideen ble videreutviklet som et UF-prosjekt og ble etter hvert det nettformede, ventilerende beskyttelsen som Rheva hesteplaster er i dag. Sofie deltok i flere entreprenørskapskonkurranser med sitt hesteplaster og nådde helt til SM i ung entreprenørskap, men planla å gå videre med andre prosjekter. Da kontaktet Gekås Ullared henne og inviterte henne til TV-programmet Jakten på storselgeren. Sofie vant, og Gekås Ullared la inn en stor ordre på hennes hesteplaster.
– TV-innspillingen var i september, og Ullared ønsket leveransen i mars, men da var bare en prototype klar. Det ble derfor veldig hektisk å få alt ferdig i tide, forteller Sofie.
Hva gjør Rheva hesteplaster unikt?
– Enkelheten gjør produktet unikt. Mange har spurt "Hvorfor har ikke dette produktet eksistert før?" Det er en enkel og effektiv løsning på et stort problem for mange hest- og dyreeiere, sier Sofie.
Utfordringer og suksesser i prosessen
Å være ung og uten erfaring i å drive egen virksomhet var både en utfordring og en fordel for Sofie. Hun manglet tidligere erfaring i produktutvikling og patentsøknader, men fikk hjelp fra mange hold. Å lansere et nytt produkt på markedet var også utfordrende på grunn av behovet for produksjonsfinansiering. For å dekke kostnadene brukte Sofie overskuddet fra den første bestillingen til å finansiere produksjonsverktøyene.
Produktutviklingen gikk imidlertid overraskende raskt, og på mindre enn seks måneder var det en fungerende løsning. Det ble gjort noen justeringer, som å tilpasse plastens stivhet, men grunnideen var klar. Prototyper ble allerede solgt på messer, selv om de var enkle hjemmelagde versjoner – et tydelig tegn på den store etterspørselen.
Positive reaksjoner fra markedet
– Etterspørselen har vært stor og tilbakemeldingene svært positive. Mange har uttrykt at de har savnet et lignende produkt på markedet. Kundene består av både privatpersoner, staller og veterinærklinikker, hvor mange veterinærer også er distributører.
Fremtidsplaner og innovasjoner
Rheva har som mål å fortsette å være et innovativt selskap og utvikler nå nye produkter innen sårpleie for dyr. Et av prosjektene er å utvikle en gjenbrukbar beskyttelse, noe som mangler på dagens marked. Bærekraft er en sentral del av selskapets visjon.
Produksjon og materialvalg
Svenskprodusert: Alle komponenter av produktet er laget i Sverige.Høy kvalitet: Produktet lages av medisinsk klassifiserte materialer.
Gode arbeidsforhold: En viktig del i hele produksjonskjeden.
Sofies tips til andre innovatører:
Test produktet og lytt til tilbakemeldingene – det kan ta flere forsøk før du treffer blink.
Søk hjelp og støtte fra andre, det er umulig å kunne alt.
Våg å satse! Det kan være litt skummelt, og det finnes ingen garantier, men selv den beste ideen har ingen verdi hvis du ikke tør å satse på den.