Derfor er det viktig å bli utfordret underveis i prosessen

Innovatør: Jennie Josefsson
Innovasjon: Knivmagnet


En funksjonell, brukervennlig og stilren interiørdetalj. Slik beskriver Jennie Josefsson knivmagneten i silikon. Magneten, som er en stilren designet puck med klebende bakside, er et praktisk hjelpemiddel som holder kniver eller andre magnetiske gjenstander på plass på kjøkkenet. I dag er ikke Jennie kun dedikert til virksomheten sin, men også til å gi tilbake til andre gründere som deler lignende erfaringer som henne.

 

I 2004 grunnla Jennie Josefsson og Fredrik Kågefors KG DESIGN, med hovedfokus på funksjonelle og stilrene produkter laget i silikon. Til tross for at oppstarten av selskapet snart er over tjue år siden, husker Jennie de første årene som både positive og utviklende.

 

- Det var kjempegøy å starte min egen bedrift. Jeg tror også det er en god ting at man ikke kan alt fra starten av, men må lære det. Da hadde jeg nok blitt motløs og overveldet, ler Jennie.

 

I tillegg til en positiv holdning til entreprenørskap, var Fredrik og Jennies ulike egenskaper også et vinnerkonsept. Jennie beskriver seg selv som kreativ og forankret i virkeligheten, og Fredrik som flink og løsningsorientert.

 

- Selv om vi ikke hadde noen til å veilede oss, hadde vi hverandre. Og vi gjorde alt med glede hele tiden, og strebet alltid etter forbedring.

Utviklingen av knivmagneten

Ideen til knivmagneten kom opprinnelig fra en samtale som Jennie overhørte i en kjøkkenbutikk. Samtalen handlet om hvordan vedkommende var ute etter et produkt å henge kniven på, uten å måtte bore på kjøkkenet. Der og da begynte tankene å strømme. Jennie og Fredrik bestemte seg for å utforske silikon og innså raskt de mange fordelene med materialet. 
 

En av utfordringene med å utvikle knivmagneten var å finne både en magnet og en dobbeltsidig tape som var sterke nok til å holde opp en gjennomsnittlig kjøkkenkniv. Det var selvfølgelig også viktig at produktets magnetfunksjon skulle være sentral, og at produktet skulle oppleves som enkelt å bruke. Etter noen uker med eksperimentering tok knivmagneten sin endelige form.

Innsikt gjennom årene

I dag har Jennie en annen jobbsituasjon enn hun hadde i 2009 da knivmagneten ble ferdigstilt. Hun konstaterer at hun trives godt i rollen hun har nå, hvor hun delvis jobber som interiørkonsulent og delvis hjelper andre entreprenører som også jobber med silikon, men som er på et tidligere stadium i karrieren.

 

- Det er viktig å bli spurt underveis i prosessen og ikke bare omgi deg med mennesker som kun sier ja. Det er også gøy for meg å kunne gi noe tilbake. Jeg får ta del av energien som en ny entreprenør har, men unngår den følelsesmessige berg-og-dal-banen som det å være ny i bransjen betyr.

 

Etter mange år som gründer har Jennie med seg noen essensielle verktøy og innsikter som hun har lært underveis, og som også har gitt henne retning for fremtiden.

 

- Det er lett å bli sittende fast i sine egne tanker. Da er det ekstra viktig å omgi seg med folk du stoler på som kan utfordre deg litt. La dem stille spørsmålene som uansett vil komme på et senere tidspunkt og lær å lytte til din egen magefølelse. Og ikke minst, prøv også å kose deg under reisen!

Jennies råd til andre innovatører:

  Be om hjelp! Det er alltid lurt å bruke folk nær deg, men husk at det også finnes ekstern hjelp.

  Sørg for at du har generell økonomisk kunnskap.

  Omgi deg med mennesker som tør å stille spørsmål ved ideen din.

Innovatør: Jennie Josefsson
Innovasjon: Knivmagnet


En funksjonell, brukervennlig og stilren interiørdetalj. Slik beskriver Jennie Josefsson knivmagneten i silikon. Magneten, som er en stilren designet puck med klebende bakside, er et praktisk hjelpemiddel som holder kniver eller andre magnetiske gjenstander på plass på kjøkkenet. I dag er ikke Jennie kun dedikert til virksomheten sin, men også til å gi tilbake til andre gründere som deler lignende erfaringer som henne.

 

I 2004 grunnla Jennie Josefsson og Fredrik Kågefors KG DESIGN, med hovedfokus på funksjonelle og stilrene produkter laget i silikon. Til tross for at oppstarten av selskapet snart er over tjue år siden, husker Jennie de første årene som både positive og utviklende.

 

- Det var kjempegøy å starte min egen bedrift. Jeg tror også det er en god ting at man ikke kan alt fra starten av, men må lære det. Da hadde jeg nok blitt motløs og overveldet, ler Jennie.

 

I tillegg til en positiv holdning til entreprenørskap, var Fredrik og Jennies ulike egenskaper også et vinnerkonsept. Jennie beskriver seg selv som kreativ og forankret i virkeligheten, og Fredrik som flink og løsningsorientert.

 

- Selv om vi ikke hadde noen til å veilede oss, hadde vi hverandre. Og vi gjorde alt med glede hele tiden, og strebet alltid etter forbedring.

Utviklingen av knivmagneten

Ideen til knivmagneten kom opprinnelig fra en samtale som Jennie overhørte i en kjøkkenbutikk. Samtalen handlet om hvordan vedkommende var ute etter et produkt å henge kniven på, uten å måtte bore på kjøkkenet. Der og da begynte tankene å strømme. Jennie og Fredrik bestemte seg for å utforske silikon og innså raskt de mange fordelene med materialet. 

 
En av utfordringene med å utvikle knivmagneten var å finne både en magnet og en dobbeltsidig tape som var sterke nok til å holde opp en gjennomsnittlig kjøkkenkniv. Det var selvfølgelig også viktig at produktets magnetfunksjon skulle være sentral, og at produktet skulle oppleves som enkelt å bruke. Etter noen uker med eksperimentering tok knivmagneten sin endelige form.

Innsikt gjennom årene

I dag har Jennie en annen jobbsituasjon enn hun hadde i 2009 da knivmagneten ble ferdigstilt. Hun konstaterer at hun trives godt i rollen hun har nå, hvor hun delvis jobber som interiørkonsulent og delvis hjelper andre entreprenører som også jobber med silikon, men som er på et tidligere stadium i karrieren.

 

- Det er viktig å bli spurt underveis i prosessen og ikke bare omgi deg med mennesker som kun sier ja. Det er også gøy for meg å kunne gi noe tilbake. Jeg får ta del av energien som en ny entreprenør har, men unngår den følelsesmessige berg-og-dal-banen som det å være ny i bransjen betyr.

 

Etter mange år som gründer har Jennie med seg noen essensielle verktøy og innsikter som hun har lært underveis, og som også har gitt henne retning for fremtiden.

 

- Det er lett å bli sittende fast i sine egne tanker. Da er det ekstra viktig å omgi seg med folk du stoler på som kan utfordre deg litt. La dem stille spørsmålene som uansett vil komme på et senere tidspunkt og lær å lytte til din egen magefølelse. Og ikke minst, prøv også å kose deg under reisen! 

Jennies råd til andre innovatører:

  Be om hjelp! Det er alltid lurt å bruke folk nær deg, men husk at det også finnes ekstern hjelp.

  Sørg for at du har generell økonomisk kunnskap.

  Omgi deg med mennesker som tør å stille spørsmål ved ideen din.


Nevnte produkter

Jennie Josefsson Jennie Josefsson
Nå er det enkelt å henge opp kjøkkenkniven
kr 109
KjøpInfo

Se flere innlegg

Hanna Dahl
Hanna Dahl
Sarah & Sofie Hellström
Sarah & Sofie Hellström
Tage Norén
Tage Norén
Ola Särén
Ola Särén
Jörgen & Majvor Johansson
Jörgen & Majvor Johansson
Klara Alwert Lövberg
Klara Alwert Lövberg
Logg inn
Velg land