Søstrenes unike beskyttelse gir barn tryggere lek
Innovatør: Sarah & Sofie Hellström
Innovasjon: Barnelue med hodebeskyttelse OICAN
Månedens innovatører er søstrene Sofie og Sarah Hellström, som er grunnleggerne av OICAN og har utviklet barnelua med hodebeskyttelse som selges hos SmartaSaker. Det som startet som en personlig utfordring, utviklet seg til en reise mot å skape diskret og effektiv beskyttelse for barns hoder. Ved å bruke tverrfaglig kompetanse og en innovativ tilnærming, skapte Sofie og Sarah et unikt beskyttelseskonsept som bidrar til tryggere lek og bevegelse.
Sofies ett år gamle sønn fikk sommeren 2020 diagnosen en kronisk sykdom som økte risikoen for fallskader. Etter å ha fått en ubehagelig beskyttelsespute fra sykehuset, begynte Sofie å tenke på bedre løsninger. Hun oppdaget raskt at det var et rikelig utvalg av kroppsbeskyttelse i sportsbransjen, men beskyttelse for hverdagsbruk var vanskelig å finne. En diskret, behagelig beskyttelse som ikke bare skulle være for barn med spesielle behov, men for alle barn som liker å leke. Her så Sofie en klar mulighet i markedet. Sofie, utdannet statsviter med fokus på bærekraft, og hennes søster Sarah, utdannet innen helse- og atferdsvitenskap, bestemte seg derfor for å lage en løsning. Selv om de manglet erfaring innen beskyttelsesmaterialer og klesindustrien, har de alltid hatt en entreprenørånd og var drevet av å løse problemer. Sammen begynte de jakten på en beskyttelse som skulle være effektiv, diskret og miljøvennlig.
De tok også et kurs hos Kjemikalietilsynet for å unngå skadelige stoffer, noe som viste seg å være et smart trekk. Til tross for flere tester hos RISE, fant de ingen materialer som tilfredsstilte kravene deres. Da en ekspert avfeide ideen deres, valgte søstrene å utfordre vitenskapen. Med støtte fra Science Parks og Vinnova samarbeidet de med noen av landets fremste innen materialteknologi, noe som resulterte i et unikt, giftfritt beskyttelsesmateriale som gir god demping og bare er noen få millimeter tykt.
Hei Sofie! Kan du beskrive hva som gjør luen unik?
– Det som gjør luen unik er at den inneholder et nyutviklet beskyttelsessystem som er gjenbrukbart, giftfritt og har god demping, til tross for at den bare er 5 mm tynn. Av de få alternativene jeg kunne finne til sønnen min, var beskyttelsene enten tykke og uhåndterlige, eller tynnere, men inneholdt en rekke kjemikalier som barn ikke skal utsettes for. Personlig synes jeg det beste er å se hvordan luen kommer kundene våre til gode. Vi får mange anmeldelser fra foreldre som har lett lenge etter et slikt produkt, og det er hyggelig å se hvilken merverdi det gir i hverdagen deres, svarer Sofie.For en spennende reise dere har hatt, fortell oss hva som har vært mest utfordrende underveis?
– En utfordring har vært at det ikke finnes noen standardisert metode for å måle denne typen produkter. Nå er produktet sertifisert, og vi jobber samtidig med å utvikle en ny standardisert testmetode som er mer representativ for produktet vårt. En annen utfordring har vært å øke kunnskapen om produktet hos allmennheten. Styrken ligger i at beskyttelsen er usynlig, men det er også vår akilleshæl – folk forstår ikke verdien før de klemmer og kjenner på produktet, sier Sofie.
OICAN utvider målgruppen – fra barn til idrettsutøvere og eldre
Innovasjonen retter seg mot flere ulike målgrupper fordi fallskader er vanlige. Foreldre til små barn, samt barn som har vanskeligheter med å sitte stille, er noen av de som kjøper produktet. Selv voksne trenger beskyttelse, og luen i størrelse large passer dem. OICAN planlegger å utvide målgruppen og også rette seg mot eldre.
Selskapet har fått positive tilbakemeldinger fra fotballspillere som har prøvd beskyttelsen. Spillerne synes at beskyttelsen er effektiv, særlig ved headinger som ellers kan være smertefulle. Med beskyttelsen på, følte de ingen smerte. Neste steg er å utvikle en av deres andre modeller, et pannebånd, med stoff som er bedre tilpasset sport. En annen idrettsgruppe som kan ha nytte av beskyttelsen er kunstløpere. Noen av disse bruker ikke hjelm, til tross for anbefalinger. Beskyttelsen kan gi ekstra demping, men det er viktig å understreke at hverken hetten eller pannebåndet erstatter en hjelm. De fungerer som et supplement med dempende effekt.
Hvordan har reaksjonene fra omgivelsene vært?
– Responsen har vært positiv. Vi har hatt tett kontakt med mange kunder gjennom våre pilotstudier hvor de har fått teste og utvikle produktet, med mål om å gjøre det enda bedre. Dette har hjulpet oss å skape gode kundeforhold fra et tidlig stadium. I tillegg får vi mange positive tilbakemeldinger gjennom anmeldelser på vår nettside, svarer Sofie.
Hva er fremtidsplanene deres?
– Vi har mange planer, blant annet å tilby beskyttelsessystemet vårt separat. Vi er først og fremst spesialister på beskyttelsessystemet, ikke på hatter. Samtidig jobber vi med et annet segment hvor vi ser et tydelig behov for verneutstyr. Mange tror at vi kun fokuserer på barn og hatter, men det skjer mye mer bak kulissene, sier Sofie.
Hvordan kom dere i kontakt med SmartaSaker?
– En av våre kunder tipset deres innkjøper om produktene våre! Jeg husker en kunde skrev til oss: «Dette er så bra! Det burde selges på SmartaSaker», sier Sofie.
Søstrenes tre tips til andre innovatører:
Utholdenhet er alt; det er så lett å gi opp. Du må være både sta og utholdende for å lykkes med å få et produkt ut på markedet.Tro på deg selv! Gjennom learning by doing og jobbe med de riktige ferdighetene utvikler vi oss hele tiden.
Ikke la frykt styre viktige beslutninger. Følg magefølelsen, den leder deg som regel på riktig vei.
Månedens innovatører er søstrene Sofie og Sarah Hellström, som er grunnleggerne av OICAN og har utviklet barnelua med hodebeskyttelse som selges hos SmartaSaker. Det som startet som en personlig utfordring, utviklet seg til en reise mot å skape diskret og effektiv beskyttelse for barns hoder. Ved å bruke tverrfaglig kompetanse og en innovativ tilnærming, skapte Sofie og Sarah et unikt beskyttelseskonsept som bidrar til tryggere lek og bevegelse.
Sofies ett år gamle sønn fikk sommeren 2020 diagnosen en kronisk sykdom som økte risikoen for fallskader. Etter å ha fått en ubehagelig beskyttelsespute fra sykehuset, begynte Sofie å tenke på bedre løsninger. Hun oppdaget raskt at det var et rikelig utvalg av kroppsbeskyttelse i sportsbransjen, men beskyttelse for hverdagsbruk var vanskelig å finne. En diskret, behagelig beskyttelse som ikke bare skulle være for barn med spesielle behov, men for alle barn som liker å leke. Her så Sofie en klar mulighet i markedet. Sofie, utdannet statsviter med fokus på bærekraft, og hennes søster Sarah, utdannet innen helse- og atferdsvitenskap, bestemte seg derfor for å lage en løsning. Selv om de manglet erfaring innen beskyttelsesmaterialer og klesindustrien, har de alltid hatt en entreprenørånd og var drevet av å løse problemer. Sammen begynte de jakten på en beskyttelse som skulle være effektiv, diskret og miljøvennlig.
De tok også et kurs hos Kjemikalietilsynet for å unngå skadelige stoffer, noe som viste seg å være et smart trekk. Til tross for flere tester hos RISE, fant de ingen materialer som tilfredsstilte kravene deres. Da en ekspert avfeide ideen deres, valgte søstrene å utfordre vitenskapen. Med støtte fra Science Parks og Vinnova samarbeidet de med noen av landets fremste innen materialteknologi, noe som resulterte i et unikt, giftfritt beskyttelsesmateriale som gir god demping og bare er noen få millimeter tykt.
Hei Sofie! Kan du beskrive hva som gjør luen unik?
– Det som gjør luen unik er at den inneholder et nyutviklet beskyttelsessystem som er gjenbrukbart, giftfritt og har god demping, til tross for at den bare er 5 mm tynn. Av de få alternativene jeg kunne finne til sønnen min, var beskyttelsene enten tykke og uhåndterlige, eller tynnere, men inneholdt en rekke kjemikalier som barn ikke skal utsettes for. Personlig synes jeg det beste er å se hvordan luen kommer kundene våre til gode. Vi får mange anmeldelser fra foreldre som har lett lenge etter et slikt produkt, og det er hyggelig å se hvilken merverdi det gir i hverdagen deres, svarer Sofie.For en spennende reise dere har hatt, fortell oss hva som har vært mest utfordrende underveis?
– En utfordring har vært at det ikke finnes noen standardisert metode for å måle denne typen produkter. Nå er produktet sertifisert, og vi jobber samtidig med å utvikle en ny standardisert testmetode som er mer representativ for produktet vårt. En annen utfordring har vært å øke kunnskapen om produktet hos allmennheten. Styrken ligger i at beskyttelsen er usynlig, men det er også vår akilleshæl – folk forstår ikke verdien før de klemmer og kjenner på produktet, sier Sofie.
OICAN utvider målgruppen – fra barn til idrettsutøvere og eldre
Innovasjonen retter seg mot flere ulike målgrupper fordi fallskader er vanlige. Foreldre til små barn, samt barn som har vanskeligheter med å sitte stille, er noen av de som kjøper produktet. Selv voksne trenger beskyttelse, og luen i størrelse large passer dem. OICAN planlegger å utvide målgruppen og også rette seg mot eldre.
Selskapet har fått positive tilbakemeldinger fra fotballspillere som har prøvd beskyttelsen. Spillerne synes at beskyttelsen er effektiv, særlig ved headinger som ellers kan være smertefulle. Med beskyttelsen på, følte de ingen smerte. Neste steg er å utvikle en av deres andre modeller, et pannebånd, med stoff som er bedre tilpasset sport. En annen idrettsgruppe som kan ha nytte av beskyttelsen er kunstløpere. Noen av disse bruker ikke hjelm, til tross for anbefalinger. Beskyttelsen kan gi ekstra demping, men det er viktig å understreke at hverken hetten eller pannebåndet erstatter en hjelm. De fungerer som et supplement med dempende effekt.
Hvordan har reaksjonene fra omgivelsene vært?
– Responsen har vært positiv. Vi har hatt tett kontakt med mange kunder gjennom våre pilotstudier hvor de har fått teste og utvikle produktet, med mål om å gjøre det enda bedre. Dette har hjulpet oss å skape gode kundeforhold fra et tidlig stadium. I tillegg får vi mange positive tilbakemeldinger gjennom anmeldelser på vår nettside, svarer Sofie.
Hva er fremtidsplanene deres?
– Vi har mange planer, blant annet å tilby beskyttelsessystemet vårt separat. Vi er først og fremst spesialister på beskyttelsessystemet, ikke på hatter. Samtidig jobber vi med et annet segment hvor vi ser et tydelig behov for verneutstyr. Mange tror at vi kun fokuserer på barn og hatter, men det skjer mye mer bak kulissene, sier Sofie.
Hvordan kom dere i kontakt med SmartaSaker?
– En av våre kunder tipset deres innkjøper om produktene våre! Jeg husker en kunde skrev til oss: «Dette er så bra! Det burde selges på SmartaSaker», sier Sofie.
Søstrenes tre tips til andre innovatører:
Utholdenhet er alt; det er så lett å gi opp. Du må være både sta og utholdende for å lykkes med å få et produkt ut på markedet.Tro på deg selv! Gjennom learning by doing og jobbe med de riktige ferdighetene utvikler vi oss hele tiden.
Ikke la frykt styre viktige beslutninger. Følg magefølelsen, den leder deg som regel på riktig vei.