Måneds innovatør: Johanna Abdo
Innovasjon: Kortspill med mattetegn
Johanna skaper flere inkluderende miljø for barn
Johanna Abdo hadde egentlig ingen store planer om å starte en bedrift, men ideen til virksomheten var en konsekvens av en julegavehandel som ikke gikk etter planen. Johanna så etter en superhelt-skjorte, hvor helten hadde samme hudfarge som barnet hennes, men søkte uten hell. Mangelen på skjorter med superhelter med en annen hudfarge var stor. Hun bestemte seg da for å gjøre noe med det. Like etter ble ideen om å utvikle produkter rettet mot barn fra et normkritisk og inkluderende perspektiv satt til live.
- Først tenkte jeg på hvilke produkter som brukes mye hos familier. Jeg innså at brettspill ofte er tradisjonelle, og den vanligste kortstokken har sett lik ut i årevis. På denne måten skapte jeg et produkt som jeg selv har manglet på markedet, sier Johanna.
Kortstokk ut fra et normkritisk perspektiv
Kortstokken med mattesymboler som Johanna har utviklet består av ulike inkluderende illustrasjoner av barn basert på aspektene funksjonell variasjon, etnisitet og kjønnsroller. Fra et pedagogisk perspektiv har alle kortstokker tall i stedet for bokstaver, for å gjøre det enklere å forstå hvor mye kort er verdt. Kortstokken har også byttet plass i nummerrekkefølgen for kongen og dronningen, slik at dronningen har tallet tretten og kongen på sin side har tallet tolv. Dette som en måte å utfordre kjønnsrollene på.
- Det å endre rekkefølgen på konge og dronning har utløst både positive reaksjoner, men også en del diskusjoner. Fremfor alt er det de voksne som stiller spørsmål ved endringen. Barn er mye mer åpne for endringer, konstaterer Johanna.
Betydningen av mangfold
Kortstokken er ikke bare skapt ut fra et inkluderende perspektiv, men også ut fra et pedagogisk, da en viktig målgruppe for spillet er skoler og barnehager. Kortene er derfor utformet slik at det skal være enkelt å øve på ulike matematiske tall. Et eksempel er jokerne som erstattes av ulike matematiske tegn som pluss, minus og likhetstegn. En annen del av det pedagogiske ved Johannes virksomhet er hennes arbeid som består i å hjelpe andre virksomheter med å øke mangfoldet i rommet som barna oppholder seg i. Dette inkluderer forståelse av egne fordommer, kartlegging av miljøer innenfor virksomheten og økt forståelse for hvilke normer som er reprodusert basert på hvilke personer som blir sett hvor. På denne måten har representasjon stor innvirkning på barns hverdag, som mange kanskje ikke reflekterer over.
- Det er viktig å ikke undervurdere barns evne til å plukke opp det som anses som viktig. Barn kan i tidlig alder bli fortalt ting som: «Du kan ikke være prinsesse fordi du har en annen hudfarge».
Selv om inkludering og mangfold er to begreper som har blitt mer trendy i det siste, mener Johanna at vi fortsatt har en lang vei å gå.
- Det er en positiv trend at folk er mer åpne for diskusjoner rundt mangfold, men i noen tilfeller mister ordet sin betydning. I noen tilfeller kan det være inkludering i markedsføringen som ikke gjenspeiles i virksomheten. Jeg tror bedrifter må bli flinkere til å definere hva de mener når de sier mangfold. Mange liker å snakke om likestilling og hvordan kjønnsfordelingen ser ut i ledergrupper, men mister da de andre perspektivene.
Viktigheten av å sette seg konkrete mål
Johanna har et konkret tips til bedrifter som ønsker å jobbe med mangfold, som omhandler mål. Bedrifter kan starte med å kartlegge sine egne miljøer og spørre seg selv om miljøet er i tråd med bedriftens verdier. Forsøk å spesifisere hvilke utforinger som finnes og hvilke mål som må nås.
- Et av målene i vår bedrift er å skape et mer inkluderende miljø for barn. Min visjon er at alle klasserom og barnehager skal ha materialer som gjenspeiler alle forskjellige typer mennesker. I fremtiden vil jeg også gjerne nå flere markeder, og dermed nå ut til flere familier.
Selv om det av og til kan være vanskelig å navigere seg som selvstendig næringsdrivende og prøve å finne alle svarene selv, er Johannas drivkraft til å jobbe med inkludering og slike problemstillinger nært hjertet et viktig aspekt.
- Når det gjelder temaer man brenner for, så har man krefter til å fortsette.
Note that we have removed ‘I Sverige’ to make it applicable in Norway as well.
Johannas tips til andre innovatører:
Våg å nøye deg med «godt nok». Ikke vent på at produktene skal være perfekte, men undersøk hva som skjer og begynn å produsere produktene dine i en mindre skala.
Sjekk om det finnes gratis sosial støtte i form av rådgivning eller opplæring som du kan benytte deg av når du bestemmer deg for å starte din egen bedrift.
Husk at ingen kan gjøre absolutt alt selv, så be om og ta imot hjelp fra de rundt deg.
Måneds innovatør: Johanna Abdo
Innovasjon: Kortspill med mattetegn
Johanna skaper flere inkluderende miljø for barn
Johanna Abdo hadde egentlig ingen store planer om å starte en bedrift, men ideen til virksomheten var en konsekvens av en julegavehandel som ikke gikk etter planen. Johanna så etter en superhelt-skjorte, hvor helten hadde samme hudfarge som barnet hennes, men søkte uten hell. Mangelen på skjorter med superhelter med en annen hudfarge var stor. Hun bestemte seg da for å gjøre noe med det. Like etter ble ideen om å utvikle produkter rettet mot barn fra et normkritisk og inkluderende perspektiv satt til live.
- Først tenkte jeg på hvilke produkter som brukes mye hos familier. Jeg innså at brettspill ofte er tradisjonelle, og den vanligste kortstokken har sett lik ut i årevis. På denne måten skapte jeg et produkt som jeg selv har manglet på markedet, sier Johanna.
Kortstokk ut fra et normkritisk perspektiv
Kortstokken med mattesymboler som Johanna har utviklet består av ulike inkluderende illustrasjoner av barn basert på aspektene funksjonell variasjon, etnisitet og kjønnsroller. Fra et pedagogisk perspektiv har alle kortstokker tall i stedet for bokstaver, for å gjøre det enklere å forstå hvor mye kort er verdt. Kortstokken har også byttet plass i nummerrekkefølgen for kongen og dronningen, slik at dronningen har tallet tretten og kongen på sin side har tallet tolv. Dette som en måte å utfordre kjønnsrollene på.
- Det å endre rekkefølgen på konge og dronning har utløst både positive reaksjoner, men også en del diskusjoner. Fremfor alt er det de voksne som stiller spørsmål ved endringen. Barn er mye mer åpne for endringer, konstaterer Johanna.
Betydningen av mangfold
Kortstokken er ikke bare skapt ut fra et inkluderende perspektiv, men også ut fra et pedagogisk, da en viktig målgruppe for spillet er skoler og barnehager. Kortene er derfor utformet slik at det skal være enkelt å øve på ulike matematiske tall. Et eksempel er jokerne som erstattes av ulike matematiske tegn som pluss, minus og likhetstegn. En annen del av det pedagogiske ved Johannes virksomhet er hennes arbeid som består i å hjelpe andre virksomheter med å øke mangfoldet i rommet som barna oppholder seg i. Dette inkluderer forståelse av egne fordommer, kartlegging av miljøer innenfor virksomheten og økt forståelse for hvilke normer som er reprodusert basert på hvilke personer som blir sett hvor. På denne måten har representasjon stor innvirkning på barns hverdag, som mange kanskje ikke reflekterer over.
- Det er viktig å ikke undervurdere barns evne til å plukke opp det som anses som viktig. Barn kan i tidlig alder bli fortalt ting som: «Du kan ikke være prinsesse fordi du har en annen hudfarge».
Selv om inkludering og mangfold er to begreper som har blitt mer trendy i det siste, mener Johanna at vi fortsatt har en lang vei å gå.
- Det er en positiv trend at folk er mer åpne for diskusjoner rundt mangfold, men i noen tilfeller mister ordet sin betydning. I noen tilfeller kan det være inkludering i markedsføringen som ikke gjenspeiles i virksomheten. Jeg tror bedrifter må bli flinkere til å definere hva de mener når de sier mangfold. Mange liker å snakke om likestilling og hvordan kjønnsfordelingen ser ut i ledergrupper, men mister da de andre perspektivene.
Viktigheten av å sette seg konkrete mål
Johanna har et konkret tips til bedrifter som ønsker å jobbe med mangfold, som omhandler mål. Bedrifter kan starte med å kartlegge sine egne miljøer og spørre seg selv om miljøet er i tråd med bedriftens verdier. Forsøk å spesifisere hvilke utforinger som finnes og hvilke mål som må nås.
- Et av målene i vår bedrift er å skape et mer inkluderende miljø for barn. Min visjon er at alle klasserom og barnehager skal ha materialer som gjenspeiler alle forskjellige typer mennesker. I fremtiden vil jeg også gjerne nå flere markeder, og dermed nå ut til flere familier.
Selv om det av og til kan være vanskelig å navigere seg som selvstendig næringsdrivende og prøve å finne alle svarene selv, er Johannas drivkraft til å jobbe med inkludering og slike problemstillinger nært hjertet et viktig aspekt.
- Når det gjelder temaer man brenner for, så har man krefter til å fortsette.
Note that we have removed ‘I Sverige’ to make it applicable in Norway as well.
Johannas tips til andre innovatører:
Våg å nøye deg med «godt nok». Ikke vent på at produktene skal være perfekte, men undersøk hva som skjer og begynn å produsere produktene dine i en mindre skala.
Sjekk om det finnes gratis sosial støtte i form av rådgivning eller opplæring som du kan benytte deg av når du bestemmer deg for å starte din egen bedrift.
Husk at ingen kan gjøre absolutt alt selv, så be om og ta imot hjelp fra de rundt deg.