Du må tørre å tro på din egen idé
Innovatør: Jouni & Raimo Kautto
Innovasjon: Brelock, lokk med smørkniv
Noen ganger kan de enkleste løsningene være de mest effektive. Jouni og Raimo Kautto er et ektepar fra Eskilstuna i Sverige som sammen har utviklet innovasjonen brelock. Produktet har vært en del av SmartaSakers sortiment i snart ti år og har med årene blitt en populær bestselger. Det hele begynte med at Jouni tilfeldigvis traff sin fjerne slektning Raimo i den lokale bruktbutikken. Det uventede møtet ble et hyggelig gjensyn, og Raimo benyttet anledningen til å fortelle om en idé han nylig hadde utviklet.
- Raimo får ofte mange ideer som får hodet til å snurre. Sånn sett passer vi godt sammen. Han begynner å løpe, og så tar jeg over stafettpinnen, sier Jouni.
Raimos idé var kanskje enkel, men den skulle snart vise seg å få stor betydning både nasjonalt og internasjonalt. Ideen var basert på hans frustrasjon over antallet smørkniver som brukes daglig. Han innså at problemet enkelt kunne løses med et lokk kombinert med en integrert smørkniv som kunne brukes om og om igjen. Lokket kan også variere i utforming, avhengig av hvilket pålegg som er av interesse.
Selv om både Raimo og Jouni var fornøyde med ideen, valgte de først å holde den for seg selv.
- Vi spurte svært få om hva de syntes om produktet. Vi gjorde heller ingen markedsundersøkelser. Dels var vi nok redde for hva folk ville tenke, men vi ville heller ikke at noen andre skulle stjele ideen vår.
- Vi spurte svært få om hva de syntes om produktet. Vi gjorde heller ingen markedsundersøkelser. Dels var vi nok redde for hva folk ville tenke, men vi ville heller ikke at noen andre skulle stjele ideen vår.
Fra prototype til ferdig produkt
I tillegg til å produsere brelock driver Jouni også sitt eget selskap, Unik Racing, som spesialiserer seg på produksjon og salg av motorsykkel- og bildeler. Denne erfaringen var spesielt nyttig å ta med seg inn i innovasjonsprosessen, særlig den praktiske kunnskapen som var avgjørende under produksjonen av produktet. Jouni forklarer at det sannsynligvis finnes mange mennesker der ute som har gode løsninger, men som mangler verktøy til å realisere ideene sine.
-Hvis jeg ikke hadde hatt erfaringen med Unik Racing, hadde jeg nok ikke våget å investere, innrømmer Jouni.
Det tok ca. 9 måneder fra den første idéfasen til produktet var ferdig utviklet. Det er mange år siden Brelock ble introdusert på markedet, og i skrivende stund er det solgt flere 300 000 eksemplarer av produktet. Jouni er spesielt stolt av at både produktet og emballasjen er produsert i Eskilstuna og har spredt seg helt til USA. Han konstaterer at han er imponert:
- Det er kult at to gamle menn kan komme opp med en idé som kan realiseres.
Både Jouni og Raimo bruker Brelock daglig, og sier at produktet fortsatt holder hva det lover.
Jounis tips til andre innovatører:
Vær åpen for ulike typer samarbeid og partnere.Våg å satse på ideen din! Hvis du tror på selve produktet, er det sannsynligvis verdt å utforske.
Innovatør: Jouni & Raimo Kautto
Innovasjon: Brelock, lokk med smørkniv
Noen ganger kan de enkleste løsningene være de mest effektive. Jouni og Raimo Kautto er et ektepar fra Eskilstuna i Sverige som sammen har utviklet innovasjonen brelock. Produktet har vært en del av SmartaSakers sortiment i snart ti år og har med årene blitt en populær bestselger. Det hele begynte med at Jouni tilfeldigvis traff sin fjerne slektning Raimo i den lokale bruktbutikken. Det uventede møtet ble et hyggelig gjensyn, og Raimo benyttet anledningen til å fortelle om en idé han nylig hadde utviklet.
- Raimo får ofte mange ideer som får hodet til å snurre. Sånn sett passer vi godt sammen. Han begynner å løpe, og så tar jeg over stafettpinnen, sier Jouni.
Raimos idé var kanskje enkel, men den skulle snart vise seg å få stor betydning både nasjonalt og internasjonalt. Ideen var basert på hans frustrasjon over antallet smørkniver som brukes daglig. Han innså at problemet enkelt kunne løses med et lokk kombinert med en integrert smørkniv som kunne brukes om og om igjen. Lokket kan også variere i utforming, avhengig av hvilket pålegg som er av interesse.
Selv om både Raimo og Jouni var fornøyde med ideen, valgte de først å holde den for seg selv.
- Vi spurte svært få om hva de syntes om produktet. Vi gjorde heller ingen markedsundersøkelser. Dels var vi nok redde for hva folk ville tenke, men vi ville heller ikke at noen andre skulle stjele ideen vår.
- Vi spurte svært få om hva de syntes om produktet. Vi gjorde heller ingen markedsundersøkelser. Dels var vi nok redde for hva folk ville tenke, men vi ville heller ikke at noen andre skulle stjele ideen vår.
Fra prototype til ferdig produkt
I tillegg til å produsere brelock driver Jouni også sitt eget selskap, Unik Racing, som spesialiserer seg på produksjon og salg av motorsykkel- og bildeler. Denne erfaringen var spesielt nyttig å ta med seg inn i innovasjonsprosessen, særlig den praktiske kunnskapen som var avgjørende under produksjonen av produktet. Jouni forklarer at det sannsynligvis finnes mange mennesker der ute som har gode løsninger, men som mangler verktøy til å realisere ideene sine.
-Hvis jeg ikke hadde hatt erfaringen med Unik Racing, hadde jeg nok ikke våget å investere, innrømmer Jouni.
Det tok ca. 9 måneder fra den første idéfasen til produktet var ferdig utviklet. Det er mange år siden Brelock ble introdusert på markedet, og i skrivende stund er det solgt flere 300 000 eksemplarer av produktet. Jouni er spesielt stolt av at både produktet og emballasjen er produsert i Eskilstuna og har spredt seg helt til USA. Han konstaterer at han er imponert:
- Det er kult at to gamle menn kan komme opp med en idé som kan realiseres.
Både Jouni og Raimo bruker Brelock daglig, og sier at produktet fortsatt holder hva det lover.
Jounis tips til andre innovatører:
Vær åpen for ulike typer samarbeid og partnere.Våg å satse på ideen din! Hvis du tror på selve produktet, er det sannsynligvis verdt å utforske.