Målet med Gullkannen er å gi noe tilbake til jorden

Klaras mor, Åsa Lövberg, var lidenskapelig opptatt av miljøsaker. Målet hennes i livet var å kunne gi noe tilbake til jorden, noe som var bærekraftig og bidro til en bedre verden. Dette var starten på Gullkannen – en innovativ vannkanne som gjorde det mulig for folk å tisse direkte ned i kannen, tilsette vann og deretter vanne avlingene sine.

Guldkannan

Ideen til Gullkannen ble født da Åsa Lövberg besøkte en hagemesse og fikk et tips fra en mann som solgte planter: "Du vet at det er én ting du kan gjøre for plantene dine som får dem til å vokse bedre?" På den tiden var det få som kjente til gullvann og fordelene som kom med. De som visste det, tisset i en krukke og blandet det med vann, noe som ikke var særlig hygienisk, syntes Åsa. Der og da ble ideen til Gullkannen født, men markedet var ennå ikke klart.

Etter mange år økte kunnskapen om gullvann, og det vokste frem en etterspørsel etter et produkt som var enklere enn å blande urin med vann i glasskrukker. Åsa begynte å skissere et produkt som var enkelt å bruke, og som man kunne sitte på og vanne med rett etterpå. Og som også var bærekraftig. I 2009 – etter et år med intensivt arbeid var Gullkannen ferdig.

For Åsa ble arbeidet med Gullkannen et vendepunkt i livet hennes. Hun hadde tidligere jobbet i et hektisk miljø i sitt eget reklamebyrå, men måtte skifte karriere etter hun ble utbrent. Styrkene til Åsa var innovasjon og design, og arbeidet med Gullkannen ble et prosjekt som lå hennes hjerte nært, og som hun viet 20 år med ulønnet arbeid til. Målet var å kunne gi noe tilbake til jorden, aldri å maksimere selskapets fortjeneste. For å få råd til den gigantiske maskinen som produserer Gullkannen på fabrikken i Eskilstuna, pantsatte Åsa huset sitt i Sundbyberg med en million kroner.

– Da moren min døde for to år siden, overtok jeg virksomheten. Jeg har også bakgrunn fra reklamebransjen, og i dag håndterer jeg all markedsføring, økonomi, design og reklame for Gullkannen. «Siden starten i 2009 har vi produsert 30-40 000 gullkanner, og det er hovedsakelig i Sverige de selges, men også i Norge, Finland, USA, England og Tyskland», forteller Åsas datter Klara, som nå har overtatt bedriften.

Hva er det beste med Gullkannen?

– At det er et miljøprodukt som endrer måten folk tenker på. Det skaper også et sirkulært samfunn - det du tar fra jorden, gir du tilbake.

Pandemien ga både Gullvann og Gullkannen et oppsving, ettersom mange valgte å flytte ut på landet og begynne å drive jordbruk.

– Du trenger ikke å kjøpe kjemiske produkter for å få plantene dine til å vokse bedre. Dyrking med gullvann gir plantene den næringen de trenger, noe som er helt fantastisk. Urin inneholder nitrogen, fosfor og kalium og gir opptil sju ganger bedre avling. Under arbeidet med Gullkannen har vi samarbeidet med forskeren Håkan Jönsson ved SLU, som har viet hele sitt yrkesaktive liv til å forske på gullvann.» forklarer Klara.

Gullkannen er et miljøprodukt av høy kvalitet som produseres i Sverige, noe som gjør prosessen kostbar. Den er laget av gjenbrukbar, grønn PP-plast og er helt fri for miljø- og helseskadelige stoffer. Den har lang holdbarhet så lenge den oppbevares ved normale temperaturer og oppbevares innenfor i vinterhalvåret.

Hva har vært de største utfordringene?

– Det som har tatt lengst tid er å informere folk om hva gullvann er. En annen utfordring var å produsere Gullkannen uten kapital. Mamma var på Draknästet og kontaktet flere investorer for å få hjelp, men fikk bare skambud. Hun var modig nok til å pantsette huset sitt for å realisere drømmen sin. 

Hva har reaksjonene fra samfunnet vært?

– I begynnelsen fikk mamma høre at hun var gal: «Skal du gjøre dette som enslig kvinne?» Men mamma og jeg har alltid holdt fast ved visjonen vår og fortsatt å kjempe. I dag er det generelt en mye mer positiv tone når det snakkes om gullvann.

Hvordan kom du i kontakt med SmartaSaker?

– Jeg fant SmartaSaker da jeg googlet og ble interessert! Det var flott at det gikk så raskt fra jeg presenterte produktet til det ble tatt inn i sortimentet deres.

Klaras tre beste tips til andre innovatører:

  Våg å satse på det du brenner for.
  Se verdien din og tro på produktet ditt.
  Alt tar mye lengre tid enn du tror. Vær tålmodig!
Klaras mor, Åsa Lövberg, var lidenskapelig opptatt av miljøsaker. Målet hennes i livet var å kunne gi noe tilbake til jorden, noe som var bærekraftig og bidro til en bedre verden. Dette var starten på Gullkannen – en innovativ vannkanne som gjorde det mulig for folk å tisse direkte ned i kannen, tilsette vann og deretter vanne avlingene sine.

Ideen til Gullkannen ble født da Åsa Lövberg besøkte en hagemesse og fikk et tips fra en mann som solgte planter: "Du vet at det er én ting du kan gjøre for plantene dine som får dem til å vokse bedre?" På den tiden var det få som kjente til gullvann og fordelene som kom med. De som visste det, tisset i en krukke og blandet det med vann, noe som ikke var særlig hygienisk, syntes Åsa. Der og da ble ideen til Gullkannen født, men markedet var ennå ikke klart.

Etter mange år økte kunnskapen om gullvann, og det vokste frem en etterspørsel etter et produkt som var enklere enn å blande urin med vann i glasskrukker. Åsa begynte å skissere et produkt som var enkelt å bruke, og som man kunne sitte på og vanne med rett etterpå. Og som også var bærekraftig. I 2009 – etter et år med intensivt arbeid var Gullkannen ferdig.

For Åsa ble arbeidet med Gullkannen et vendepunkt i livet hennes. Hun hadde tidligere jobbet i et hektisk miljø i sitt eget reklamebyrå, men måtte skifte karriere etter hun ble utbrent. Styrkene til Åsa var innovasjon og design, og arbeidet med Gullkannen ble et prosjekt som lå hennes hjerte nært, og som hun viet 20 år med ulønnet arbeid til. Målet var å kunne gi noe tilbake til jorden, aldri å maksimere selskapets fortjeneste. For å få råd til den gigantiske maskinen som produserer Gullkannen på fabrikken i Eskilstuna, pantsatte Åsa huset sitt i Sundbyberg med en million kroner.

– Da moren min døde for to år siden, overtok jeg virksomheten. Jeg har også bakgrunn fra reklamebransjen, og i dag håndterer jeg all markedsføring, økonomi, design og reklame for Gullkannen. «Siden starten i 2009 har vi produsert 30-40 000 gullkanner, og det er hovedsakelig i Sverige de selges, men også i Norge, Finland, USA, England og Tyskland», forteller Åsas datter Klara, som nå har overtatt bedriften.

Hva er det beste med Gullkannen?

– At det er et miljøprodukt som endrer måten folk tenker på. Det skaper også et sirkulært samfunn - det du tar fra jorden, gir du tilbake.

Pandemien ga både Gullvann og Gullkannen et oppsving, ettersom mange valgte å flytte ut på landet og begynne å drive jordbruk.

– Du trenger ikke å kjøpe kjemiske produkter for å få plantene dine til å vokse bedre. Dyrking med gullvann gir plantene den næringen de trenger, noe som er helt fantastisk. Urin inneholder nitrogen, fosfor og kalium og gir opptil sju ganger bedre avling. Under arbeidet med Gullkannen har vi samarbeidet med forskeren Håkan Jönsson ved SLU, som har viet hele sitt yrkesaktive liv til å forske på gullvann.» forklarer Klara.

Gullkannen er et miljøprodukt av høy kvalitet som produseres i Sverige, noe som gjør prosessen kostbar. Den er laget av gjenbrukbar, grønn PP-plast og er helt fri for miljø- og helseskadelige stoffer. Den har lang holdbarhet så lenge den oppbevares ved normale temperaturer og oppbevares innenfor i vinterhalvåret.

Hva har vært de største utfordringene?

– Det som har tatt lengst tid er å informere folk om hva gullvann er. En annen utfordring var å produsere Gullkannen uten kapital. Mamma var på Draknästet og kontaktet flere investorer for å få hjelp, men fikk bare skambud. Hun var modig nok til å pantsette huset sitt for å realisere drømmen sin. 

Hva har reaksjonene fra samfunnet vært?

– I begynnelsen fikk mamma høre at hun var gal: «Skal du gjøre dette som enslig kvinne?» Men mamma og jeg har alltid holdt fast ved visjonen vår og fortsatt å kjempe. I dag er det generelt en mye mer positiv tone når det snakkes om gullvann.

Hvordan kom du i kontakt med SmartaSaker?

– Jeg fant SmartaSaker da jeg googlet og ble interessert! Det var flott at det gikk så raskt fra jeg presenterte produktet til det ble tatt inn i sortimentet deres.

Klaras tre beste tips til andre innovatører:

  Våg å satse på det du brenner for.
  Se verdien din og tro på produktet ditt.
  Alt tar mye lengre tid enn du tror. Vær tålmodig!

Nevnte produkter

Åsa Lövberg Åsa Lövberg
Gi næring til hagen din med vann av gull
kr 989
Kjøp
Info

Se flere innlegg

Hanna Dahl
Hanna Dahl
Sarah & Sofie Hellström
Sarah & Sofie Hellström
Tage Norén
Tage Norén
Ola Särén
Ola Särén
Jörgen & Majvor Johansson
Jörgen & Majvor Johansson
Klara Alwert Lövberg
Klara Alwert Lövberg
Logg inn
Velg land