Hvert år selges det omtrent tre millioner juletrær i Sverige, og på tradisjonelt sett kastes disse ut på tyvendedag jul. Tvillingbrødrene Tomas og Mikael Ahlsén utviklet derfor en juletrepose til nettopp dette. Det er en innovasjon som lar deg bære ut juletreet ditt – fritt for barnåler og det er også miljøvennlig.
Mikael og Tomas er tvillingbrødre og forteller hvordan de som barn ofte slåss mot hverandre og kranglet. I dag samarbeider de bedre og er innovatørene som står bak juletreposen Barry.
«Jeg er i likhet med min bror siviløkonom, og jobbet i Tallinn på 90-tallet. Jeg skrev ofte artikler og holdt taler på fester og sammenkomster. Jeg fikk da beskjed om at jeg burde slutte å jobbe med «business» og heller fokusere på noe kreativt. Kort tid etter søkte jeg jobb som skribent for et golfmagasin i Nederland, forteller Mikael.»
Erfaringen innen journalistikk førte ham videre inn i reklamebransjen, hvor han etter tre år startet for seg selv i 1999. Først var det reklamebyrået Vargen i ti år og deretter som egen kreatør, tekstforfatter og strateg for merkevarebygging.
"Det var barnåler overalt i trappeoppgangen"
På begynnelsen av 2000-tallet flyttet Mikael inn i en leilighet i femte etasje i Stockholm.
«Julen var over, og jeg skulle ta med juletreet ned til søppelrommet. Det var dessverre ingen heis, så jeg måtte bære treet ned selv. Det var barnåler overalt i trappeoppgangen. Jeg måtte feie lenge, ler han.»
Michael innså da at han trengte en stor sekk for å løse problemet.
«Jeg ringte Tomas og broren min mente også at dette var et problem vi måtte løse.»
Seks måneder senere var Barry på markedet.
Hvert år selges det cirka tre millioner juletrær i.
«Vi forsto at selv om Barry er et sesongprodukt, er markedet stort. Hvis vi klarte å selge til 5% ville vi klart å være lønnsomme. Nå har både Tomas og jeg vanlige jobber og familier i tillegg til Barry, men hvis vi hadde investert alt tror jeg det ville vært mulig å leve videre på ideen vår.»
«Det beste med Barry er kundenes glede når de opplever juletreposen for første gang»
Når Mikael er ute og kjører bil, har han ofte Barry med seg i bagasjerommet.
«For moro skyld går jeg noen ganger rundt i juletider og banker på dørene til kundene for å levere helt hjem. Det beste med Barry er kundenes glede når de opplever juletreposen for første gang. Når de får produktet i hendene og føler glede, da har vi lykkes med å gjøre noe som faktisk hjelper.»
«Barry er laget av resirkulerbar plast»
Mikael forteller hvordan Barry var helt unik fra starten – men at det i dag finnes kopier av produktet, selv om Barry skiller seg ut med den resirkulerbare plasten sin.
«Det var viktig for oss å velge en resirkulerbar plast. Den går ikke i stykker og det stretchy materialet gjør den utrolig slitesterk. Mange har imidlertid en negativ holdning til plast, men hvis vi resirkulerer plast på en riktig måte, er det et uslåelig materiale.»
Fra starten av var tanken at de skulle pakke alle bestillingene selv.
«Vi så for oss at vi skulle klare det helt fint. Du kan ikke forestille deg hvor mye vi brettet i de små lokalene våre i Uppsala. Vi bestemte oss til slutt for å flytte produksjonen til Tallinn, da dette var ganske enkelt fordi jeg fortsatt har kontakter der. Siden produksjonen ble flyttet til Tallinn har logistikken blitt bedre.»
«I dag går det mye raskere, og de som jobber der kan håndtere alle pakkene etter sine egne rutiner. De sender Barry til lageret vårt i Stockholm, hvor vi senere sender pakkene direkte ut til kundene.»
Barry kan brukes året rundt
Salget av juletreposen øker i løpet av oktober og topper seg deretter i desember og januar. Men Mikael mener at Barry kan brukes hele året.
«Barry kan også brukes når du skal kjøre hageavfall til søppelstasjonen, eller for å beskytte grillen eller motorsykkelen mot vær og vind. Posen er også perfekt til å oppbevare bildekk og sykler i. Vi har sett på å eventuelt utvikle flere søsken til Barry, som for eksempel en sekk å oppbevare ting som enkelt kan gå i stykker i. Kanskje det er noe for fremtiden.»