Han ønsker å motvirke utenforskap ved å fremme samtalen

Innovatør: Seth Selleck
Innovasjon: Kortspill, More Than One Story


Ved hjelp av 50 ulike spørsmål får du muligheten til å styrke nye og gamle relasjoner. More Than One Story gir deg forutsetninger for å bli kjent med nye sider ved en annen person gjennom den enkle metoden: å lytte.


Seth Selleck jobber som ungdomskoordinator i Simrishamn med problemstillinger knyttet til interkulturell forståelse og integrering. Han er opprinnelig fra USA, men har også bodd i Frankrike, Italia og nå Sverige. Selv beskriver han oppveksten som flerkulturell og slår fast at flere ville ha godt av å oppholde seg i slike sammenhenger. Seths personlige erfaringer som innvandrer har gjort ham bevisst på hva ekskludering er og på hvilke måter det faktisk påvirker deg som person.

Ønsker å lage flere historier

Kortspillet More Than One Story handler om å bygge broer mellom mennesker i ulike aldre, bakgrunner og kulturer. Kortspillet inviterer til personlige historier som har som mål å øke forståelsen og motvirke fordommer. Ideen fikk Seth da han hørte på Chimamanda Ngozi Adichies foredrag The danger of a single story, som forklarte problemene rundt integrering, rasisme og ekskludering. Hun beskrev konsekvensene som kan oppstå hvis folk bare hører én type historie om en gruppe eller et individ og dermed viktigheten av å skape flere historier og fortellinger.

– Etter at jeg hadde sett foredraget våknet jeg midt på natten med konseptet til More Than One Story, sier Seth.

 

Seth samlet 50 ulike spørsmål som utdyper samtalen og gir deltakerne en sjanse til å åpne seg og dele tidligere erfaringer. Det var veldig viktig å finne en rekke spørsmål som ville føre til dypere samtaler. Takket være prosjektets fokus kunne Seth utvikle kortspillet i arbeidstiden, ettersom kortspillet var noe som senere kunne brukes i bedriften. Prosessen tok seks måneder. Noen av de originale spørsmålene ble brukt mens andre ble fjernet.

 

- En av utfordringene var å identifisere hva produktet egentlig var. Hva er budskapet? Teksten på baksiden av kortstokken tok tre måneder å lage. Logoprosessen tok også lang tid.

Når produktet var ferdigstilt og alle detaljene var på plass, var reaksjonene fra omgivelsene positive. De måtte raskt trykke flere kortstokker enn de opprinnelig hadde regnet med.

 

- Det var første gang et prosjekt bare fløy, sier Seth.

 

Det nye initiativet

Spillet brukes i dag av skoler, foreninger, kommuner men også av privatpersoner på sosiale arrangementer som fester og middager. Til tross for den brede distribusjonen, vil det ikke bli opprettet en ny versjon av kortstokken. Det finnes imidlertid allerede et nytt initiativ som er nært knyttet til More Than One Story. Initiativet heter Face to Face og oppmuntrer til samtaler mellom mennesker i ulike aldre, bakgrunn og kulturer. Symbolet for Face to Face er en snakkeboble, hvor tanken er at snakkeboblen åpner dørene for en samtale mellom to fremmede. Håpet er at symbolet skal spre seg organisk og på sikt bidra til et mer åpent og inkluderende samfunn.

Seths råd til andre innovatører:

  Ta ideen din på alvor! Det er lett å drepe en idé før den i det hele tatt har startet.
  Snakk med andre om ideen din og vær åpen for tilbakemeldinger. Lær av reaksjonene deres.
  Ikke la penger begrense ideen. Finn interessenter og partnere først, investorer kan komme på et senere tidspunkt.

Innovatør: Seth Selleck
Innovasjon: Kortspill, More Than One Story


Ved hjelp av 50 ulike spørsmål får du muligheten til å styrke nye og gamle relasjoner. More Than One Story gir deg forutsetninger for å bli kjent med nye sider ved en annen person gjennom den enkle metoden: å lytte.

Seth Selleck jobber som ungdomskoordinator i Simrishamn med problemstillinger knyttet til interkulturell forståelse og integrering. Han er opprinnelig fra USA, men har også bodd i Frankrike, Italia og nå Sverige. Selv beskriver han oppveksten som flerkulturell og slår fast at flere ville ha godt av å oppholde seg i slike sammenhenger. Seths personlige erfaringer som innvandrer har gjort ham bevisst på hva ekskludering er og på hvilke måter det faktisk påvirker deg som person.

Ønsker å lage flere historier

Kortspillet More Than One Story handler om å bygge broer mellom mennesker i ulike aldre, bakgrunner og kulturer. Kortspillet inviterer til personlige historier som har som mål å øke forståelsen og motvirke fordommer. Ideen fikk Seth da han hørte på Chimamanda Ngozi Adichies foredrag The danger of a single story, som forklarte problemene rundt integrering, rasisme og ekskludering. Hun beskrev konsekvensene som kan oppstå hvis folk bare hører én type historie om en gruppe eller et individ og dermed viktigheten av å skape flere historier og fortellinger.

– Etter at jeg hadde sett foredraget våknet jeg midt på natten med konseptet til More Than One Story, sier Seth.

 

Seth samlet 50 ulike spørsmål som utdyper samtalen og gir deltakerne en sjanse til å åpne seg og dele tidligere erfaringer. Det var veldig viktig å finne en rekke spørsmål som ville føre til dypere samtaler. Takket være prosjektets fokus kunne Seth utvikle kortspillet i arbeidstiden, ettersom kortspillet var noe som senere kunne brukes i bedriften. Prosessen tok seks måneder. Noen av de originale spørsmålene ble brukt mens andre ble fjernet.

 

- En av utfordringene var å identifisere hva produktet egentlig var. Hva er budskapet? Teksten på baksiden av kortstokken tok tre måneder å lage. Logoprosessen tok også lang tid.

Når produktet var ferdigstilt og alle detaljene var på plass, var reaksjonene fra omgivelsene positive. De måtte raskt trykke flere kortstokker enn de opprinnelig hadde regnet med.

 

- Det var første gang et prosjekt bare fløy, sier Seth.

 

Det nye initiativet

Spillet brukes i dag av skoler, foreninger, kommuner men også av privatpersoner på sosiale arrangementer som fester og middager. Til tross for den brede distribusjonen, vil det ikke bli opprettet en ny versjon av kortstokken. Det finnes imidlertid allerede et nytt initiativ som er nært knyttet til More Than One Story. Initiativet heter Face to Face og oppmuntrer til samtaler mellom mennesker i ulike aldre, bakgrunn og kulturer. Symbolet for Face to Face er en snakkeboble, hvor tanken er at snakkeboblen åpner dørene for en samtale mellom to fremmede. Håpet er at symbolet skal spre seg organisk og på sikt bidra til et mer åpent og inkluderende samfunn.

Seths råd til andre innovatører:

  Ta ideen din på alvor! Det er lett å drepe en idé før den i det hele tatt har startet.
  Snakk med andre om ideen din og vær åpen for tilbakemeldinger. Lær av reaksjonene deres.
  Ikke la penger begrense ideen. Finn interessenter og partnere først, investorer kan komme på et senere tidspunkt.

Nevnte produkter

Seth Selleck, Johanna Holden Rosell Seth Selleck, Johanna Holden Rosell
Kortspill som inspirerer til personlige fortellinger
kr 135
Kjøp
Info

Se flere innlegg

Hanna Dahl
Hanna Dahl
Sarah & Sofie Hellström
Sarah & Sofie Hellström
Tage Norén
Tage Norén
Ola Särén
Ola Särén
Jörgen & Majvor Johansson
Jörgen & Majvor Johansson
Klara Alwert Lövberg
Klara Alwert Lövberg
Logg inn
Velg land