Hun ønsker å få flere til å sitte på gulvet

Innovatør: Sofie Otto
Innovasjon: Gulvstol Floorfred

I mange svenske husholdninger er det å sitte på gulvet ikke en naturlig del av hverdagen. Dette vil Sofie Otto endre på. Hun brenner for å inspirere flere til å sitte på gulvet.

 

Sofies første barn kom tidligere enn forventet. Mer presist, åtte uker for tidlig. Fødselen var turbulent og behovet for nærhet og tilknytning til sin førstefødte var et faktum. Som nybakt mor ble Sofie stadig mer interessert i tilknytningsteori og hvordan tilstedeværelse spiller en sentral rolle i barns utvikling.

 

- Etter en samtale med barnepsykolog Birgitta Knutsdotter Olofsson gikk det opp for meg at magien skjer på gulvet. Det er der man skal møte barnet, sier Sofie.

Etter at Sofie ble tobarnsmor ble det tydelig hvordan barnas behov var forskjellige, men at fellesnevneren tross alt var nærhet. Det var også en klar forskjell om Sofie satt i sofaen eller på gulvet.

- Det ble mer inkluderende å være på gulvet.

Innsikten ble utgangspunktet i skapelsen av innovasjonen. Sofie ønsket å finne en ergonomisk løsning som gjorde det mulig å sitte på gulvet over lengre tid og ville lage et produkt som verken gikk på akkord med design eller holdbarhet. For å hjelpe seg fikk Sofie hjelp av en innovasjonsrådgiver, som igjen anbefalte et bedriftskurs som viste seg å være en viktig nøkkel på innovasjonsreisen.

Materialvalg og målgrupper

Det ble satt i gang en grundig undersøkelse av valg av materialer og tekniske detaljer, der både estetikk og ergonomi var viktige aspekter i prosessen.

- I begynnelsen brukte jeg mye tid på forskning i form av forstudier om gulvatferd. Jeg tok kontakt med en ergonom og tekstildesigner og tok utgangspunkt i det jeg opplevde som et problem og hva slags produkt jeg manglet på markedet.

Minimalistisk, design og bærekraft ble noen av stikkordene. Gulvstolen skulle både fungere som en interiørdetalj og være et funksjonelt møbel. Det var viktig at materialet var både av god kvalitet og lett å vedlikeholde.

 

- Hovedkolleksjonen er i resirkulert ull, som er både slitesterk og hygienisk. I tillegg kan materialet vaskes i vaskemaskin.

Selv om Sofie selv ser behovet for produktet blant småbarnsforeldre, er bruksområdene for stolen mange. Førskoler, venterom for BVC og yogastudioer er noen av de tiltenkte målgruppene. Selv om det finnes lignende gulvstoler på markedet, var ingen av de eksisterende stolene et alternativ for Sofie. Til tross for dette har hun merket et skifte i markedet.

– Det finnes bærekraftige barneprodukter på markedet, hvis man anstrenger seg for å lete.

 

Sofie forklarer hvordan lokal produksjon og bærekraft bør være en hygienefaktor for bedrifter i dag, som også blir en del av merkevarebygging. Med sine mange år i reklame- og kommunikasjonsbransjen understreker hun verdien av merkevaren. Kundene skal få en følelse med en gang.

 

Selv om gulvstolen ennå ikke er et etablert møbel i Sverige, er Sofies håp at flere skal innse magien som oppstår når man beveger seg ned på gulvet. På denne måten er FloorFred mer enn bare en ergonomisk gulvstol, den muliggjør en endring i hverdagen.

Sofies råd til andre innovatører:

 Snakk mer med andre. Vellykkede gründere er ofte hjelpsomme og villige til å hjelpe andre, så knytt kontakter.
 Det er lett å føle seg alene i prosessen. Det er viktig å huske at det finnes støtte og inspirasjon å hente, ofte i det nærmeste nettverket. De sitter ofte på verdifull kunnskap.

Innovatør: Sofie Otto
Innovasjon: Gulvstol Floorfred

I mange svenske husholdninger er det å sitte på gulvet ikke en naturlig del av hverdagen. Dette vil Sofie Otto endre på. Hun brenner for å inspirere flere til å sitte på gulvet.

 

Sofies første barn kom tidligere enn forventet. Mer presist, åtte uker for tidlig. Fødselen var turbulent og behovet for nærhet og tilknytning til sin førstefødte var et faktum. Som nybakt mor ble Sofie stadig mer interessert i tilknytningsteori og hvordan tilstedeværelse spiller en sentral rolle i barns utvikling.

 

- Etter en samtale med barnepsykolog Birgitta Knutsdotter Olofsson gikk det opp for meg at magien skjer på gulvet. Det er der man skal møte barnet, sier Sofie.

Etter at Sofie ble tobarnsmor ble det tydelig hvordan barnas behov var forskjellige, men at fellesnevneren tross alt var nærhet. Det var også en klar forskjell om Sofie satt i sofaen eller på gulvet.

- Det ble mer inkluderende å være på gulvet.

Innsikten ble utgangspunktet i skapelsen av innovasjonen. Sofie ønsket å finne en ergonomisk løsning som gjorde det mulig å sitte på gulvet over lengre tid og ville lage et produkt som verken gikk på akkord med design eller holdbarhet. For å hjelpe seg fikk Sofie hjelp av en innovasjonsrådgiver, som igjen anbefalte et bedriftskurs som viste seg å være en viktig nøkkel på innovasjonsreisen.

Materialvalg og målgrupper

Det ble satt i gang en grundig undersøkelse av valg av materialer og tekniske detaljer, der både estetikk og ergonomi var viktige aspekter i prosessen.

- I begynnelsen brukte jeg mye tid på forskning i form av forstudier om gulvatferd. Jeg tok kontakt med en ergonom og tekstildesigner og tok utgangspunkt i det jeg opplevde som et problem og hva slags produkt jeg manglet på markedet.

Minimalistisk, design og bærekraft ble noen av stikkordene. Gulvstolen skulle både fungere som en interiørdetalj og være et funksjonelt møbel. Det var viktig at materialet var både av god kvalitet og lett å vedlikeholde.

 

- Hovedkolleksjonen er i resirkulert ull, som er både slitesterk og hygienisk. I tillegg kan materialet vaskes i vaskemaskin.

Selv om Sofie selv ser behovet for produktet blant småbarnsforeldre, er bruksområdene for stolen mange. Førskoler, venterom for BVC og yogastudioer er noen av de tiltenkte målgruppene. Selv om det finnes lignende gulvstoler på markedet, var ingen av de eksisterende stolene et alternativ for Sofie. Til tross for dette har hun merket et skifte i markedet.

– Det finnes bærekraftige barneprodukter på markedet, hvis man anstrenger seg for å lete.

 

Sofie forklarer hvordan lokal produksjon og bærekraft bør være en hygienefaktor for bedrifter i dag, som også blir en del av merkevarebygging. Med sine mange år i reklame- og kommunikasjonsbransjen understreker hun verdien av merkevaren. Kundene skal få en følelse med en gang.

 

Selv om gulvstolen ennå ikke er et etablert møbel i Sverige, er Sofies håp at flere skal innse magien som oppstår når man beveger seg ned på gulvet. På denne måten er FloorFred mer enn bare en ergonomisk gulvstol, den muliggjør en endring i hverdagen.

Sofies råd til andre innovatører:

 Snakk mer med andre. Vellykkede gründere er ofte hjelpsomme og villige til å hjelpe andre, så knytt kontakter.
 Det er lett å føle seg alene i prosessen. Det er viktig å huske at det finnes støtte og inspirasjon å hente, ofte i det nærmeste nettverket. De sitter ofte på verdifull kunnskap.

Nevnte produkter

Sofie Otto Sofie Otto
Gulvstol Floorfred Gulvstol Floorfred
Sitt behagelig på gulvet med barna
kr 2149
KjøpInfo

Se flere innlegg

Christian Jonasson
Christian Jonasson
Nicoline Kinch
Nicoline Kinch
Olov Mattsson
Olov Mattsson
Elin & Magnus Holmgren
Elin & Magnus Holmgren
Jouni & Raimo Kautto
Jouni & Raimo Kautto
Jennie Josefsson
Jennie Josefsson
Logg inn
Velg land